Optimalisasi Social Media Marketing Untuk Meningkatkan Penjualan Pada UMKM
DOI:
https://doi.org/10.51922/jipmas.v2i2.203Keywords:
Digital Marketing, social media marketing, MSMEsAbstract
Social media has become an effective tool for promoting products and services, especially for micro, small, and medium enterprises (MSMEs). However, many MSME players, particularly those running angkringan-type businesses, still lack the knowledge and skills to use social media effectively to increase sales and expand customer reach. The objective of this community service activity is to enhance MSME players’ understanding of the importance of social media marketing, and to equip them with effective digital marketing strategies. The method employed involves training sessions that begin with a presentation on optimizing social media for marketing purposes, delivered by resource persons, and continue with practical sessions where MSME participants apply digital promotion techniques. The results of this activity indicate an improvement in participants' knowledge and understanding of social media marketing strategies, as reflected in their ability to implement the tools and techniques introduced during the training.
References
Amar, A. et al. (2024) ‘Strategi Pemasaran Digital yang Efektif dalam Upaya Peningkatan Daya Saing UMKM Keduemas Kecamatan Kelapa Dua Kabupaten Tangerang Provinsi Banten’, Jurnal PKM Manajemen Bisnis, 4(2), pp. 282–293. doi: 10.37481/pkmb.v4i2.878.
Andriana, A. . (2021) Peran Wirausaha dalam Pengembangan UMKM dan Desa Wisata. Penerbit Lakeisha.
Astuti, M. and Matodang, N. (2020) Manajemen Pemasaran: UMKM Dan Digital Sosial Media, Deepublish Publisher. Deepublish Publisher.
Irfani, H., Yeni, F. and Wahyuni, R. (2020) ‘Pemanfaatan Digital Marketing Sebagai Strategi Pemasaran Pada Ukm Dalam Menghadapi Era Industri 4.0’, Jurnal Warta Pengabdian Andalas, 3(3), pp. 651–659. doi: 10.25077/jwa.28.3.272-278.2021.
Limandono, J. A. D. D. (2018) ‘Pengaruh Content Marketing Dan Event Marketing Terhadap Customer Engagement Dengan Sosial Media Marketing Sebagai Variabel Moderasi Di Pakuwon City’, Jurnal Strategi Pemasaran, 5(1), p. 11.
Novianto, E. (2019) Manajemen Strategis. Deepublish.
Rizana, D. and Syarifudin, A. (2021) ‘Penerapan Strategi Marketing Berbasis Inovasi Bagi Pengrajin Gerabah Desa Gebangsari Klirong Kebumen’, LOGISTA - Jurnal Ilmiah Pengabdian kepada Masyarakat, 4(2), p. 151. doi: 10.25077/logista.4.2.151-157.2020.
Setiawati, I. and Widiyarti, P. (2017) ‘Pengaruh Strategi Pemasaran Online Terhadap Peningkatan Laba Umkm’, Strategi Komunikasi pemasaran, (20), pp. 1–5.
Winarni, R. and Rahmawati, D. (2015) ‘PENGARUH KARAKTERISTIK TIPE KEPRIBADIAN DAN IPK TERHADAP MENGGUNAKAN SOFTWARE AKUNTANSI DENGAN LOCUS OF PENDAHULUAN Teknologi merupakan salah satu sebagai otak dari sistem informasi . Salah satu software yang diterapkan adalah komponen penting dari sistem’, IV(1), pp. 1–16.