Optimalisasi Digital Marketing Sebagai Strategi Inovatif Pemasaran Untuk Meningkatkan Akses Pasar UMKM Anyaman Pandan

Authors

  • aris susetyo Universitas Putra Bangsa
  • Galuh Puspita Dewi Universitas Putra Bangsa
  • Heni Riyanti Universitas Putra Bangsa
  • Siti Alfiyah Universitas Putra Bangsa
  • Fina Resti Rahmadhani Universitas Putra Bangsa

DOI:

https://doi.org/10.51922/jipmas.v2i2.195

Keywords:

UMKM, Anyaman Pandan, Pemasaran Digital

Abstract

This community service aims to identify the potential and challenges faced by pandan weaving SMEs in marketing their products, as well as the importance of optimizing digital marketing as an innovative strategy to improve market access. Based on preliminary surveys, the pandan weaving products produced by Kampoeng Anyaman still face marketing challenges, limited product creativity, and dependence on inconsistent pandan raw material supply. Although the products have been sold both locally and internationally, digital marketing has not been maximized. Therefore, optimizing the use of digital platforms such as social media, e-commerce, and websites is crucial to expand market reach, build a stronger brand, and improve marketing efficiency. This study concludes that by utilizing digital technology, pandan weaving SMEs can increase product visibility, directly interact with consumers, and strengthen competitiveness in both local and international markets. Thus, the implementation of appropriate digital marketing strategies will help SMEs survive and thrive in an increasingly competitive market.

References

Anita, Shauri, L. S., Permadi, W., As’Syahid, J., Nurvitasari, T., Anjani, Q., Sansabila, R., Pangestuti, R. W., Anjelina, R., Putra, M. Y. P., & Ardianto, T. (2023). Optimalisasi Pemasaran Melalui Digital Marketing Pada Produk Anyaman Bambu Di Desa Gelora Kecamatan Sikur Kabupaten Lombok Timur. Prosiding Seminar Nasional Gelar Wicara Universitas Mataram, 500–504.

Ansori, M., Maulidia, R. N., Pujisantoso, R. R., Ningsih, N. P., Ilham, M., Saputri, O. D., Ikmah, I. S., Irfana, N., Amalia, R. R., Rosidah, I., Faizah, N. E. F. N., Yusuf, A. A., Artini, R. D., Rif’at, D. N., Sari, L. P. A., & Sholihatussifa, N. (2024). Optimalisasi Strategi Pemasaran Melalui Platform Digital untuk Meningkatkan Penjualan Anyaman Bambu di Desa Kalipucang Kulon. Profetik: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 36–48.

Bangun, C. S., & Purnama, S. (2023). Optimalisasi Pemanfaatan Digital Marketing untuk UMKM (Usaha Mikro, Kecil dan Menengah). ADIMAS: Adi Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 89–98. https://doi.org/10.34306/adimas.v3i2.826

Choliek, V. Q., Indriati, W., Khairunnisa, khansa S., Hoeriyah, A., Cahya, O. N., Saputra, A. R. D., Sidqiya, E. D., Haliza, C. N., & Wijaya, I. (2024). KKN Reguler: Inovasi Digital untuk UMKM: Meningkatkan Eksposur dan Penjualan Anyaman Daun Pandan Melalui Daya Tarik Produk di Desa Wonorejo. ARDHI: Jurnal Pengabdian Dalam Negeri, 2(5), 89–97.

Fuad, M., Mastuti, R., & Rizal, Y. (2022). PKM Pendampingan Kewirausahaan UKM Kerajinan Anyaman Pandan Desa Alue Dua Muko O Menghadapi Era New Normal. Jurnal Pengabdian: Dharma Laksana Mengabdi Untuk Negeri, 4(2), 136–145. https://doi.org/10.21608/pshj.2022.250026

Gellysa Urva, Pratiwi, M., & Oemara Syarief, A. (2022). Optimalisasi Media Sosial Sebagai Penunjang Digital Marketing. ABDINE: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 56–61. https://doi.org/10.52072/abdine.v2i1.301

Indahsari, L. I. N., Muawwanah, R., Hafifah, N., Sholekhatun, S., Nurhaliza, Rizkyah, Akbar, R., & Amin, Z. S. (2024). Optimalisasi Branding dan Marketing Kerajinan Menjawet Rotan Khas Dayak di Desa Sepang Simin, Gunung Mas, Kalimantan Tengah. Welfare: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(3), 513–518.

Kannan, P. K., & Li, H. A. (2017). Digital Marketing: A Framework, Review and Research Agenda. International Journal of Research in Marketing, 34(1), 1–69. https://doi.org/10.1016/j.ijresmar.2016.11.006

Natanael, L., Trivena, P., Shabira, S., Arum, S., & Kresnawati, I. (2024). Pengaruh Strategi Pemasaran Online Untuk Meningkatkan Daya Saing UMKM. Prosiding Seminar Nasional Indonesia, 2(2), 193–205.

Rahmat, D., Nuryusuf, P., & Noviana, T. N. (2022). Optimalisasi digital marketing sebagai strategi pemasaran UMKM pasca pandemi Covid-19 di Desa Parungsueah Kabupaten Sukabumi. Magistrorum et Scholarium …, 3(4), 12–23.

Rizana, D., & Syarifudin, A. (2021). Penerapan Strategi Marketing Berbasis Inovasi Bagi Pengrajin Gerabah Desa Gebangsari Klirong Kebumen. LOGISTA - Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), 151. https://doi.org/10.25077/logista.4.2.151-157.2020

Rosyidi, M. I., Thohiriyah, T., Darmawan, R. I., Haryanti, R. P., & Susanti, Y. D. (2022). Pendampingan Pengoptimalan Digital Marketing Produk Anyaman Bambu Warga Desa Rogomulyo Kabupaten Semarang. In Abdimas Universal (Vol. 4, Issue 1, pp. 145–153). https://doi.org/10.36277/abdimasuniversal.v4i1.175

Sasa, S., Sapto Adi, D., Triono, M. A., & Supanto, F. (2021). Optimalisasi Usaha Kecil Menengah melalui Pelatihan Digital Marketing. Abdimas: Jurnal Pengabdian Masyarakat Universitas Merdeka Malang, 6(3), 358–371. https://doi.org/10.26905/abdimas.v6i3.5366

Susano, A., Fitriansyah, A., Widjajanto, T., & Rachmawati, M. (2023). Optimalisasi Pemasaran Produk Melalui Penggunaan Digital Marketing Pada Produk Makanan Ringan Tumpi Di Desa Lerep Kabupaten Semarang. Cakrawala: Jurnal Pengabdian Masyarakat Global, 2(4), 412–428.

Susetyo, A. (2022). Pelatihan Manajemen Keuangan Bagi Pelaku UMKM Menuju Pengelolaan Keuangan Berbasis Digital. In Journal of Community Service and Empowerment (JCSE) (Vol. 3, Issue 1, pp. 68–73). https://doi.org/10.32639/jcse.v3i1.138

Taradiva Adisty, & Rusdi Hidayat Nugroho. (2023). Strategi Optimalisasi Digital Marketing Sebagai Media Pemasaran Pada Bisnis Bakery. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 97–109. https://doi.org/10.30640/abdimas45.v2i1.1319

Wardhana, A. (2015). Strategi Digital Marketing dan Implikasinya Pada Keunggulan Bersaing UMK di Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Keuangan Dan Bisnis IV, April 2015, 327–337.

Downloads

Published

08-06-2025

How to Cite

susetyo, aris, Galuh Puspita Dewi, Heni Riyanti, Siti Alfiyah, & Fina Resti Rahmadhani. (2025). Optimalisasi Digital Marketing Sebagai Strategi Inovatif Pemasaran Untuk Meningkatkan Akses Pasar UMKM Anyaman Pandan. Journal Inovasi Pengabdian Masyarakat, 2(2), 97–107. https://doi.org/10.51922/jipmas.v2i2.195