Pemberdayaan Anak-Anak TK dengan Pembelajaran Kosa kata & Numerasi Berbasis Fun Game dan Education

Authors

  • Ni Made Rianita Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Satya Dharma

Keywords:

pembelajaran, kosakata, media DUDADADU.EDU

Abstract

Many aspects of human life have changed due to advances in science and technology. Education is the key to the country’s future development and it starts from early childhood to adulthood. Therefore, changes and improvements continue to be made in various education sectors. In this case, the researcher wants to apply a learning media called "DUDADADU.EDU", a learning based on fun games and education that teaches vocabulary and numeracy. The aim of this activity is to increase the interest and enthusiasm of children at the Kumara Satya Dharma Kindergarten. This activity is carried out using the STAD cooperative learning model, which emphasizes activity and interaction between students to help each other in mastering the material. The aim of this service is to increase the interest and motivation of children at the Kumara Satya Dharma Kindergarten. The expected outcomes of this activity include an impact on children’s learning at school as well as in their surrounding environment.

References

Gayatri, Askardiya Mirza, Septiana Ika Ningtyas. (2017). Peningkatan Minat Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Media Permainan Ular Tangga Pada Pelajaran Kewirausahaan Di Sekolah Menengah Kejuruan (Studi Penelitia Peserta Didik Kelas X Di Lokasidi Jakarta Timur, Tangerang Selatan, Dan Depok). Research and Development Journal of Education 4, no. 1: 88–100.

Guterres, Indah Kurnia Nur Pratiwi, Sudarti Sudarti, Maryani M, and Pramudya Dwi Aristya Putra. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Ular Tangga Berbasis Android Pada Pokok Bahasan Gejala Pemanasan Global Untuk Pembelajaran Fisika Di SMA. Jurnal Pembelajaran Fisika 7, no. 1: 54.

Karimah, Dkk. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Ular Tangga Fisika Untuk Siswa SMP/MTs Kelas VIII. Jurnal Pendidikan Fisika Universitas Sebelas Maret 2, no. 1: 120547.

Lumbantobing, Winda Lidia, Silvester Silvester, and Bella Ghia Dimmera. (2022). Penerapan Media Permainan Ular Tangga Untuk Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Peserta Didik Sekolah Dasar Di Wilayah Perbatasan. Sebatik 26, no. 2: 666–672.

MD, Pipit Putri Hariani, Agus Wiranda, and Ijah Mulyani Sihotang. (2021). Analisis Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Dengan Media Pembelajaran Ular Tangga Terhadap Minat Belajar. Liabilities (Jurnal Pendidikan Akuntansi) 4, no. 1 (2021): 38–49.

Nugrahani, Rahina, and Jurusan Seni Rupa. (2017). Media Pembelajaran Berbasis Visual Berbentuk Permainan Ular Tangga Untuk Meningkatkan Kualitas Belajar Mengajar Di Sekolah Dasar. Lembaran Ilmu Kependidikan 36, no. 1: 35–44.

Syafitri, Aisha, Hermansyah Amir, and Elvinawati Elvinawati. (2019). Perbandingan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Games Tournament (Tgt) Dengan Media Ular Tangga Dan Media Puzzle Di Kelas Xi Sma Negeri 01 Bengkulu Tengah. Alotrop 3, no. 2 : 132–138.

Titin Sundari, Andik Purwanto, Eko Risdianto. (2017). “Pengaruh Model Kooperatif Tipe Team Game Tournament (Tgt) Dengan Media Ular Tangga Fisika Terhadap Minat, Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Smpn 10 Kota Bengkulu.” Jurnal Ilmu dan Pembelajaran Fisik 1, no. 1: 106–113. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/jipf/article/view/3544.

Ulfa, Nur Maria, Aries Tika Damayani, and Rofian Rofian. (2019). Pengaruh Nht Berbantu Media Ular Tangga Untuk Meningkatkan Minat Belajar. Jurnal Sinektik 2, no. 2: 212.

Wati, Anjelina. (2021). Pengembangan Media Permainan Ular Tangga Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar 2, no. 1: 68–73.

Downloads

Published

12-05-2024

How to Cite

Ni Made Rianita. (2024). Pemberdayaan Anak-Anak TK dengan Pembelajaran Kosa kata & Numerasi Berbasis Fun Game dan Education. Journal Inovasi Pengabdian Masyarakat, 1(2), 50–56. Retrieved from http://journal.inovatif.co.id/index.php/jipmas/article/view/52