Pengaruh Harga, Kualitas Pelayanan, Dan Lokasi Terhadap Loyalitas Pelanggan Bento Kopi Cabang Godean
DOI:
https://doi.org/10.51922/jibma.v2i3.88Keywords:
Harga, Kualitas Pelayanan, Lokasi, Loyalitas PelangganAbstract
Rapid growth and development has occurred in coffee shops in the Special Region of Yogyakarta. Bento Kopi Godean branch is one of the coffee shops that continues to survive and develop when many coffee shops are currently established. The strategy to win the competition with competitors is to create and maintain customer loyalty. This study is to determine the effect of price, service quality, and location on customer loyalty of Bento Kopi Godean branch. This type of quantitative research uses a purposive sampling method and a sample size of 100 respondents distributed via Google Form. Data analysis used SmartPLS software version 4.0. Based on the results of the study, it states that price has a t-statistic of 4.087 > 1.96 and a p-value of 0.000 < 0.05, service quality has a t-statistic of 2.079 > 1.96 and a p-value of 0.036 < 0.05, and location has a t-statistic of 2.3352 > 1.96 and a p-value of 0.019 < 0.05. It is concluded that price, service quality, and location have a positive and significant effect partially on customer loyalty of Bento Kopi Godean branch.
References
Ade Sitorus, S. (2020). Pengaruh Harga, Rasa, Lokasi Dan Iklan Terhadap Keputusan Pembelian Ayam Penyet Putri Dikota Medan. Hirarki : Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, 2(2), 131–142. https://doi.org/10.30606/hirarki.v2i2.477
Cahyono, E. T., & Syahril, M. (2023). Pengaruh iklan dan duta merek terhadap keputusan pembelian pada pelanggan shopee. 12(2), 558–569.
Ghozali, I., & Latan, H. (2014). Partial Least Squares Konsep, Teknik dan Aplikasi Menggunakan Program SmartPLS 3.0 (2nd ed.).
Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., Black, W. C., & Anderson, R. E. (2014). Multivariate Data Analysis.
Harmadji, D. E., Sidjabat, S., Effendi, N. I., Mardianto, D., Pratama, Y., Harahab, D. F., Utami, R. D., Guntarayana, I., Tarigan, B. A., Meigawati, I., Kusumajaya, R. A., Andi, T., & Putra, E. (2022). (Konsep Dasar) (M. . R. Wujarso, S.E., Ak. (ed.)). PT.Global Eksekutif Teknologi.
Hartanto, A., & Fransisca, A. (2019). Pengaruh Kualitas Produk, Kualitas Layanan, dan, Lingkungan Fisik Terhadap Loyalitas Pelanggan Melalui Kepuasan Pelanggan Sebagai Variabel Mediasi Di De Mandailing Cafe Surabaya. 7(1).
Hartanto, W., Bhakti, P. D., & Pramono, R. (2021). Pengaruh Kualitas Layanan Dan Harga Terhadap Loyalitas Pelanggan Di MP Hotel Kelapa Gading Journal of Industrial Engineering & Management Research. 5(1), 12–38.
Hartono, R., & Purba, T. (2022). Pengaruh Harga, Kualitas Pelayanan Dan Lokasi Terhadap Loyalitas Pelanggan Pada Sugar Café Batam. Jesya, 5(2), 1139–1147.
https://doi.org/10.36778/jesya.v5i2.662.
Ningrum, F. A. (2020). Pengaruh Perilaku Kewirausahaan Terhadap Kinerja Usaha Di Sentra. Industri Tempe Semanan Jakarta Barat, 8(1)
Nurfalawati, & Nurdin, H. (2020). Pengaruh Lokasi Dan Persepsi Harga Terhadap Loyalitas Konsumen Pada Kedai Suhendar Coffe Kota Bima. Jurnal Ekonomi, Keuangan, Investasi Dan Syariah, 2(1), 82–89.
Pandangan, J. C. (2022). Ada 3.000 Kedai Kopi di Seluruh Yogya, Terpadat di Indonesia. Pandangan Jogja. https://kumparan.com/pandangan-jogja/ada-3-000-kedai-kopi-di-seluruh-yogya-terpadat- di-indonesia-1ympBAlgDYG
Pitaloka, E. S. R., & Wati, K. M. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Kemudahan Penggunaan, dan Promosi terhadap Loyalitas Pelanggan pada Pengguna Go Food (Studi pada Mahasiswa Universitas Jenderal Achmad Yani Yogyakarta). Kompeten: Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 2(2), 557–567. https://doi.org/10.57141/kompeten.v2i2.73
Rizana, D. (2023). Peran Persepsi Harga, Ekuitas Merek dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Sepeda Motor Vario 150 CC Di Kabupaten Kebumen. Jurnal Inovasi Bisnis Manajemen dan Akuntansi, 1(1), 1-11.
Tjiptono, P . . F. (2019). Pemasaran Jasa: Prinsip, Penerapan, dan Penelitian (Diana Anastasia (ed.); Terbaru). ANDI.
Wahyuning, R., & Handayani, M. (2023). Pengaruh Live Streaming terhadap Customer Churn pada Tiktok Shop : A Stimulus-Organism-Response Framework. 1(2), 222–230.Ningrum, F. A. (2020). Pengaruh Perilaku Kewirausahaan Terhadap Kinerja Usaha Di Sentra. Industri Tempe Semanan Jakarta Barat, 8(1).
Wati, K. M. (2023). Analysis of financial statements in measuring the performance of UMKM in Mamuju Regency (Case Study on the AL-KAHFI FOOD Business Group). ProBisnis: Jurnal Manajemen, 14(2), 415–418.
Wati, K. M., & Bantam, D. J. (2023). Identify mitigation levels disaster FES Unjaya students based survey knowledge disaster and extension non-structural mitigation management field. Jurnal Mantik, 7(2), 868–877. http://www.iocscience.org/ejournal/index.php/mantik/article/view/3893%0A
Woen, N. G., & Santoso, S. (2021). Pengaruh Kualitas Layanan, Kualitas Produk, Promosi, dan Harga Normal terhadap Kepuasan dan Loyalitas Konsumen. Jurnal Maksipreneur: Manajemen, Koperasi, Dan Entrepreneurship, 10(2), 146. https://doi.org/10.30588/jmp.v10i2.712